سازمان ملی استاندارد از تیرماه ۱۴۰۱ دستور توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا یعنی تیبا، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرده بود. این سه ماشین به سبب عدم رعایت استانداردهای ایمنی ۸۵گانه و بروز مشکلات پرتکرار در بخشهای مختلف از جمله بدنه، موتور، سیستم فرمان و … دیگر حق تولید ندارند و حالا پس از کشمکش های فراوان این دستور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است و از این رو می توان گفت که تولید خوروهای ارزان قیمتی نظیر پراید و خانواده تیبا در کشور به اتمام رسیده است.
ماجرا از این قرار است که بعد از صدور دستور توقف تولید سه محصول ارزان قیمت سایپا ، بسیاری از خریداران جدید با مشکل پلاک گذاری مواجه شدند. البته این مشکل با وعدههای سایپا مبنی بر رفع نواقص و بازرسیهای سازمان ملی استاندارد حل شد و مالکین جدید توانستند خودروهای خود را شمارهگذاری کنند.
سایپا قرار شد پس از ادای تعهد تحویل ۳۵ هزار دستگاه خودروی تیبا، تیبا ۲ و ساینا، تولید این محصولات را برای همیشه متوقف کند. تاکنون ۲۸ هزار دستگاه ماشین با اخذ مجوزهای لازم آماده تحویل به مشتریان هستند. با این وجود، ۷ هزار دستگاه خودروی دیگر باقی مانده که از هفته ماضی تحت بازرسیهای سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند. با تأیید نهایی این سازمان، ۷ هزار خودروی باقیمانده نیز شمارهگذاری و آماده تحویل میشوند.
با تحویل خودروهای باقیمانده، تعهد سایپا در قبال ساخت تیبا، تیبا ۲ و ساینا نیز به پایان میرسد و تولید این سه محصول پرفروش و پرطرفدار برای همیشه متوقف میشود. هرچند تولید خودروهای خراج از رده که به ندرت ایمنی سرنشینان را تأمین میکنند و دائما هزینههای کم و زیاد بر دوش مالک میگذارند، چندان هم رویداد ناخوشایندی نیست.
در حال حاضر کوییک به عنوان خودروی کف قیمتی در نظر گرفته میشود و شاهین با فاصله قیمت زیاد نسبت به کوییک در نقش یک خودروی اقتصادی دیگر روی خط تولید است. با حذف خودروهای تیبا و ساینا، بدون شک کمبود خودروهای ارزان قیمت در بازار ملموستر میشود. البته در صورت آغاز واردات و عرضه خودروهای ارزان قیمت خارجی به بازار کشور، قرار است این کمبود تا حدی جبران شده و گزینههای اقتصادی بیشتری در دسترس مشتریان قرار بگیرد اما باید منتظر ماند و دید که این وعده در نهایت تا چه حد رنگ و بوی عملی شدن به خود خواهد گرفت.